Köpvillkor & Frakt

ALLMÄNNA KÖPVILLKOR

Priser
Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive svensk moms.
Fraktkostnad tillkommer på beställningar under 500 kr (varuvärde).

Orderbekräftelse
När beställningen är gjord i webbutiken skickas automatiskt en orderbekräftelse till dig via e-post, som en bekräftelse på att ordern har kommit fram till oss. Mejlet med orderbekräftelse kan sorteras som skräppost av vissa e-postprogram, så kolla gärna i skräppostmappen om du inte har fått någon bekräftelse.
Har du frågor angående en beställning du har gjort så skicka ett mejl till webborder@organicmakers.se

Innehåller din order produkter från kategorierna storpack, se KÖPVILLKOR STORPACK.

Leverans
Normal leveranstid inom Sverige är ca två till tre arbetsdagar, men vissa beställningar kan ta längre tid. Vi packar ordern och meddelar därefter när den är skickad. Vi reserverar oss för att varor kan vara slutsålda och meddelar det i sådana fall via e-post. Det går då att avbeställa del av ordern eller hela ordern. Vid kortbetalning dras beloppet från kontot vid köptillfället och varorna skickas när de åter finns i lager.

Frakt till utlämningsställe: När paketet skickas från oss får du en spårningslänk via e-post. Paketet aviseras av Postnord via sms när det har kommit fram till ombudet. Av olika anledningar kan sms:et ibland inte komma fram, t.ex om du har råkat ange fel mobiltelefonnummer. Därför är det viktigt att du har koll på ditt paket. Du kan hämta ut ditt paket med kolli-id:et i spårningslänken. Läs mer under frakt nedan.

Vi erbjuder även hemleverans. Fri frakt över 500 kr gäller ej hemleverans. Hemleveransalternativet väljer du själv i kassan. Med hemleverans med MyPack Home får du din hemleverans tidigast dagen efter postens avisering. När paketet sms-aviseras kan du själv välja datum och tid för leverans, samt inom vilka tider det passar att få varan levererad mellan klockan 9:00–21:00 i 2-4 timmars intervall. Tidsintervallen varierar beroende på mottagarens adress. Om mottagaren inte kan nås går leveransen till närmaste utlämningsställe där det ligger i 7 dagar. Avisering sker endast genom sms.

Ångerrätt
Skulle du av någon anledning ångra ditt köp gäller öppet köp inom 14 dagar samt bytesrätt inom 30 dagar från den dag du mottagit varan. Ångerrätten gäller bara för en vara som är i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda varan, t.ex bryta förseglingen på en flaska, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Se även distansavtalslagen.

Returer
Kontakta alltid oss på webborder@organicmakers.se före du returnerar en vara. Vi tar ej ansvar för returer som skickas till oss med egen frakt. Förpacka din retur väl så att varorna inte går sönder i returfrakten. Kostnad för returfrakten betalas med 69 kr av dig som kund. Om du utnyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka vad du har betalat för varan snarast, senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot returen.

Reklamation
Är en vara felaktig har du rätt att reklamera den. Kontakta oss på kundservice@organicmakers.se och beskriv hur varan är felaktig och för att få ett reklamationsformulär. Ange ev. batchnummer på råvaror & ingredienser, oftast ett nummer i liten text, stående till höger på etiketten.
Observera att reklamation endast kan ske när varan är felaktig. Reklamation godtas inte på grund av att doft, konsistens eller funktion inte är till belåtenhet, om produkten inte avviker från det normala.
Reklamation godtas ej om du ej tål en råvara, om produkten i sig inte är felaktig. Är du osäker på om du tål en råvara, gör ett så kallat patch-test: applicera en liten mängd av produkten i armvecket (ej outspädd eterisk olja) och låt vara under natten.
Eteriska oljor ska inte användas outspädda. De flesta eteriska oljor har varningsmärkningar som gäller outspädd produkt, ej rätt doserad i en hudvårdsprodukt. Läs mer om eteriska oljor och varningsmärkningar här.

Våra recept är testade och säkra, men används under eget ansvar. Att göra egna hudvårdsprodukter är ett hantverk, och resultatet kan variera. Vi godtar inte reklamation av råvaror eller ingredienser som använts i en DIY-produkt, även enligt våra recept, om inte själva råvaran/ingrediensen är felaktig.

BETALNING

Vi använder oss av Svea Checkout med möjlighet att välja kortbetalning, fakturaköp (14 dagar), delbetalning och Svea Konto. Handlar du som företag finns betalningsalternativ kort och faktura (14 dagar).

Kortbetalning
Du kan betala med Visa och Mastercard. Pengarna reserveras på ditt konto vid köptillfället. Kortbetalning via Organic Makers är helt säkert. Alla kortuppgifter sänds via en säker krypterad anslutning (SSL)  direkt till SveaWebPays hostade PCI-DD-certifierade kortbetalningstjänst. Uppgifterna går inte genom oss och sparas inte hos oss. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet; 3D-Secure som på ett säkert sätt validerar dig som kortinnehavare vid köp på nätet.

Faktura
Vid betalning med faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. En förutsättning för att handla med fakturabetalning är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Vid fakturabetalning skickar vi beställningar normalt till din folkbokföringsadress. Genom att identifiera dig med mobilt Bank-ID har du möjlighet att välja valfri leveransadress.

Samtliga fakturor är av Organic Makers överlåtna till Svea Bank AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar från att vi skickar din beställning. För företag är betalningsvillkoret 30 dagar. När vi har skickat din beställning får du fakturan inom 2 dagar via e-post till den e-postadress du angav vid köptillfället. Mejlet med faktura kan sorteras som skräppost av vissa e-postprogram, så kolla i skräppostmappen om du inte har fått någon faktura! Du kan även hämta din faktura hos Svea Banks Mina Sidor med den e-postadress du använde när du gjorde beställningen. Har du frågor om din faktura ska du vända dig till Svea Bank: tel 08-514 931 13 eller till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se

Tänk på att betala i tid, så du slipper påminnelseavgifter (60 kr) och dröjsmålsränta som utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Har du frågor om din faktura, te.x om påminnelse, är det till Svea Bank du vänder dig. Din faktura kan du se på “Mina sidor” hos Svea Webpay här: https://webpaycustomer.svea.com/sv/mina-sidor/

Delbetalning och Konto
Du kan välja att dela upp din betalning om du handlar för minst 500 kr. Du ingår då ett kontokreditavtal med Svea Bank. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Uppläggningsavgift och ränta beror på avbetalningsplan. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.

FRAKT

En avgift för frakt om 49 kr (inom Sverige) tillkommer på alla beställningar under 500 kr. Fraktavgiften kan du se i varukorgen när du handlar och när du betalar. Handlar du för 500 kr eller mer så bjuder vi på frakten! (Gäller endast leveranser till utlämningsställe inom Sverige). Inom Sverige skickar vi alla beställningar med PostNord, som aviserar med SMS när ditt paket kan hämtas hos ett utlämningsställe. Du måste ha en giltig ID-handling för att hämta ut ditt paket. Tänk på att namnet du anger vid beställning måste överensstämma med namnet på ID-handlingen.

När paketet skickas från oss får du en spårningslänk via e-post. Några timmar senare kan du hålla koll på var ditt paket befinner sig med hjälp av spårningslänken. Paketet aviseras av Postnord via sms när det kommit fram till utlämningsstället. Av olika anledningar kan sms-et ibland inte komma fram, t.ex om du har råkat ange fel mobiltelefonnummer. Därför är det viktigt att du har koll på ditt paket. Du kan hämta ut ditt paket med kolli-id:et i spårningslänken.

Tänk på att hämta ut ditt paket i tid! Ditt paket ligger i 7 dagar hos PostNords ombud. Har du Postnords app kan du förlänga liggetiden till 14 dagar. Ej uthämtat paket kan inte hanteras som en retur enligt ångerrätt. Skickas paketet tillbaka till oss debiterar vi en extra avgift om 200 kr för våra kostnader för returfrakt och hantering. För företagspaket och paket levererade utanför Sverige debiteras faktisk returkostnad.

Kontakta oss på webborder@organicmakers.se inom 14 dagar efter mottagen leverans om någon vara är defekt eller om vi har packat fel. Vi kontaktar dig och kommer överens om en lösning. Om paketet har fått en fraktskada ska det omgående anmälas på Postens utlämningsställe.

Köpvillkor storpack

Om din beställning innehåller produkter i storpack från våra storpackskategorier, skickar vi normalt din order efter 3-5 arbetsdagar. För större volymer kan leveranstiden vara längre, upp till ca 3 veckor och då kontaktar vi dig. Vi reserverar oss mot prisändringar och kontaktar dig då före leverans. Extra fraktkostnad för order över 20 kg kan tillkomma. Vi kommer i sådant fall att kontakta dig angående debitering av frakttillägg. Vid returer debiteras fraktkostnad beroende på vikt.

BESTÄLLNINGAR TILL UTLANDET

Vi levererar till flertalet länder inom EU. Fraktkostnad framgår när du anger din adress i kassan. OBS! Om ordern innehåller produkter i kategorin storpack tillkommer en extra fraktkostnad beroende på vikt. Vi kommer att kontakta dig och ordern skickas först efter att extra avgift betalats. Alla ordrar inkluderar svensk moms. Om du handlar i webbshopen från ett utländskt företag debiteras ändå svensk moms, då webbshopen inte har möjlighet att hantera EU VAT-nummer. Vill du som utländskt företag beställa utan moms, kontakta oss innan din beställning för en förskottsfaktura exkl. moms.

FRAKTFRITT ÖVER 500 KR

Enhetsfrakt 49 kr inom Sverige. Fraktfritt på beställningar över 500 kr! Gäller ej order med storpack.

BESTÄLLNING I WEBSHOPEN

När du handlar i webshoppen anger du din adress och mobiltelefonnummer i kassan. Om du önskar ha din orderhistorik samlad kan du skapa ett kundkonto. Du skapar ett nytt konto eller loggar in med ett befintligt konto under “Mitt konto“.

FAKTURA

Har du valt fakturabetalning skickas fakturan automatiskt till dig via e-post från Svea Bank inom två dagar från det att ditt paket skickats från oss. Har du inte fått din faktura efter några dagar (mejlet kan ha hamnat i skräpposten) kan du hämta den hos Svea Banks Mina Sidor med bank-id eller mobilt bank-id. Här kan du även ändra förfallodatum. Har du frågor om din faktura ska du vända dig till Svea Bank: tel 08-514 931 13 eller till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se

OBS!

Tänk på att du är ansvarig för att fakturan betalas i tid (betalningsvillkor 14 dagar), oavsett om den sorterats som skräpost eller annat. Har du inte fått din faktura på e-post inom tre vardagar dagar kan du med hjälp av den e-postadress du gjorde beställningen, gå in och hämta den på MINA SIDOR hos Svea Bank.

HÄMTA DIN FAKTURA HOS SVEA EKONOMI >
INTEGRITETSPOLICY

Här kan du läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter och varför:

ORGANIC MAKERS INTEGRITETSPOLICY >